Hotsprings Yellowstone

Nergens WiFi dus ik maak de logs als een tekstbestandje en plaats ze later.

In de vroege ochtend ben ik alweer wakker. Ik ben een koukleum en heb het dus ook koud met 7 graden buiten. Ik trek nog even een extra slaapzak om me heen en probeer nog een tukje te doen. We hebben met de jongens af gesproken om iets langer te blijven liggen. Wij trekken ze al een week voor 7.30 uur uit hun bed dus we laten ze even. Dennis en ik maken koffie op onze kleine gasbrander. Het is toch wel erg leuk en primitief zo.

Om half 10 halen we de mannen uit hun stinkende slaapzak en gaan we op weg. We hebben allemaal geen trek in ontbijt dus we rijden met de auto op weg naar de eerste weides en bergen aan de noordkant van Yellowstone. We spreken een ranger bij een uitkijkpunt. We zijn net te laat voor de wolven. Ja dat hadden wij ook wel verwacht. Morgen mogen ze niet meer uitslapen maar gaan we weer op tijd op. Want wolven, die wil ik heel erg graag zien.

Bij een waterval staat een shopje en we kopen er een hotdog. Nou ja hotdog, het is een soort enorme unox worst op een klein broodje. Best te doen als ontbijt (het is intussen 11 uur) en we voelen ons al meteen echte Amerikanen. Daarna rijden we door naar Mammot springs. Onderweg doen we nog een kleine wandeling met allerlei informatie over het gebied. In Mammot Springs liggen enorm veel Elk dames met hun jongen op het groene gras in het stadje. Wij lopen er wat rond en hebben toch een beetje een kijkje op de dieren. Ze kunnen gevaarlijk zijn en overal lopen rangers rond. Om de mensen bij de Elk weg te halen/houden en niet om de Elk in de gaten te houden. We eten een ijsje en bezoeken het visitor centrum. Deze is minder mooi dan degene bij ons in Canyon.

Daarna lopen we de Mammot hotsprings op. Dat ziet er bijzonder uit. Kokend water komt uit de grond en er zijn kleuren van rood en wit. Het ziet er erg mooi uit maar het is warm. Als we halverwege de trappen, beklimming zijn, zie ik Kildeer plevieren lopen in het kokende en vol bacteriën zittende water. Ze zien eruit alsof ze daar wonen. Mijn telelens ligt in de auto want ik had niet verwacht dat ik heb nodig zou hebben bij zo’n warme beklimming in zo’n vulkanisch heet gebied. Ik baal en loop dus terug. De ruim 60 treden weer af en de stijle hellingen. En weer op met de camera en lens op mijn nek. Maar ik heb de foto’s. We zien ook nog een slang en lopen de snikhete route weer naar beneden. Heet maar mooi.

We rijden weer terug naar de camping tegen het einde van de middag. We hangen wat bij de tent en schrijven een stukje.

Wat ik nu aan ga vullen. We hebben inkopen gedaan en zijn gaan eten. Na het eten wilde we in Hayden valley, dat hier dichtbij is, wolven gaan kijken. Onderweg naar de vallei loopt er een bizon rechts op de weg ons tegemoet. Oh die gaat oversteken zeg ik en prompt steekt ie op 10 cm van onze auto over. Hij kijkt Dennis en Marijn op ooghoogte aan. Die laatste zit wat angstig te kijken en van de weeromstuit vergeten we helemaal te filmen. Wat een oerbeesten.

We rijden door naar de vallei. Maar daar aangekomen blijkt er een beer te lopen. Een Grizzly. Ik zie hem net in een soort greppel verdwijnen. Wat mij opnieuw verbaast is dat mensen gaan kijken waar de beer is precies in het pad dat hij zou kunnen gaan lopen. De 2 rangers doen hun best om de mensen aan de kant te krijgen maar dat lukt maar matig. Zelfs de “locals” blijven bij ons op de heuvel staan omdat zij weten hoe hard een beer kan rennen. Na verloop van tijd rijden we naar een andere vallei om de wolven te zoeken. Daar loopt alleen een Elk en het begint donker te worden. We rijden terug en zien de Grizzly aan de andere kant van de weg lopen. Als ik de ranger vraag of de beer daadwerkelijk tussen de mensen door is overgestoken, knikt hij en veegt hij het zweet van zijn voorhoofd. Hij is geen ranger om de dieren in de gaten te houden, hij moet de mensen in de gaten houden. Gelukkig was dit een verstandige beer. Een stukje verder zien we een bizon aan de andere kant van de rivier staan. Zijn lichaamstaal zegt het me ‘ hij gaat over steken’. En inderdaad zwemt hij over naar ons toe. Wat een gaaf gezicht is dat opnieuw. We vertrekken naar de tent en bouwen ons eigen vuurtje voor de avond. Lekker warm en gezellig zitten we voor de tent tot er 1000den sterren boven ons hoofd fonkelen. Morgen zou het kunnen gaan regenen dus zijn de plannen nog wat vaag. We laten het van het weer af hangen.