Back Home Portland - Amsterdam

3 oktober 2019 Uit Door nelly

Woensdagochtend gaan we vanuit Woodburn op weg naar Portland Airport. Het is niet heel ver maar omdat we gewaarschuwd waren dat er files konden staan nemen we het zekere voor het onzekere en vertrekken op tijd. Met de files viel het wel mee, het was wel erg druk maar het verkeer blijft rijden en we zijn dan ook ruim op tijd. Eerst moet onze Jan ingeleverd worden en het blijkt dat wij de laatste huurders zijn, Jan gaat met pensioen.

Om 8.30 uur landen we op Schiphol en onze ophalers Marijn, Wouter en Peter zijn er al. Het is fijn om weer thuis te komen, maar het zal wel weer even wennen zijn. De afgelopen 3 weken hebben we zoveel heel andere dingen gezien en beleefd en een fantastische vakantie gehad.

Het te gekke Las Vegas, waar werkelijk alles kan, natuurlijk de schitterende  gebouwen maar ook de mensen die je er ziet, in Amsterdam zouden ze daar zelfs nog van opkijken. Het bezoek aan Shelby is iets wat niet snel vergeten zal worden en de autoverzameling van Kees aardig uitgebreid heeft.

Na de drukte van Las Vegas op weg naar de National parken en die zijn allemaal mooi, hebben een prachtige schoonheid en zijn heel verschillend. De Red Rock Canyon met zijn apart gekleurde voornamelijk rode rotsen. De Grand Canyon, je weet dat het groot zal zijn, maar ziet pas de immense grootte als het met eigen ogen ziet, echt overweldigend. Weer heel anders Mojave National Preserve, de desert en als je daar loopt besef je dat mens, dier en plant wel heel sterk moeten zijn om hier te kunnen overleven. Het Sequoia National Park met de enorme hoge en heel oude bomen, ook weer iets heel aparts en met als hoogtepunt het tegenkomen van een beer! Daarna naar King’s Canyon met weer een heel andere adembenemende ruige schoonheid. In deze canyon kunnen we in tegenstelling tot de Grand Canyon, een route naar beneden nemen en we staan 2500 meter lager met ontzag omhoog te kijken. En dan Lassen Volcanic National Park, een vulkanisch gebied waar we een hele mooie trail lopen die eindigt bij het borrelende, rokende en vooral naar Sulfar (zwavel, rottende eieren) stinkende basin. Het Burney Falls state park met de prachtige waterval en Little Glass Mountain dat helemaal bezaaid ligt met stukken en stukjes glas (obsidian). En ook bij Crater Lake, een prachtig meer met echt blauw water, kijken we onze ogen uit.

We hebben niet alleen de parken bezocht, want Inge en Dennis hadden een zeer afwisselende route uitgestippeld. Route 66 met zijn historische gebouwen en oude auto’s, waar Kees aan het werk moest om een probleem van zijn kleinzoon op te lossen. De Hooverdam waar je met vooral met bewondering naar kijkt, want dit indrukwekkende bouwwerk is in de jaren 30 van de vorige eeuw gebouwd. Het heel gezellige San Francisco met leuke winkeltjes, de altijd met elkaar ruziemakende zeeleeuwen, de steile klim naar Lombard Street en vooral de Golden Gate Bridge die zich aan ons op een prachtige wijze liet zien. En dan de Napa Valley Wine Train, dat was een hele bijzondere dag waar we niet over uitgepraat raken.

Maar ook hebben we dieren die wij hier niet tegen zullen komen in hun natuurlijke omgeving kunnen bewonderen, het tegenkomen van de beer en de coyote, de prachtige vogels zoals de cactus wren, de kolibrie, de Sandhill Cranes (kraanvogels) en de pelikanen en nog veel meer soorten waar Inge van alles over weet te vertellen. De enige dieren die een aaibaarheidsfactor hadden waren de “wilde” ezels (burro’s) in Oatman!

De reisleiding had alle verblijfplaatsen van tevoren geboekt en soms waren die verrassend. Van het Hilton naar een cabin die hopelijk wel betere tijden gekend heeft, maar nu nog maar net aan bewoonbaar was. Het mooiste “hotel” hadden we in Cottage Grove bij Linda en David. Hun warmte en de gastvrijheid zullen we nooit vergeten en zijn we ze heel dankbaar voor.

Ook in Cottage Grove zijn we een dag op stap gegaan met Jeroen en Melissa en hun kinderen. Samen met Jean Louis en Petra was het een bont gezelschap en hebben de echte ruige kust van de Pacific Ocean bezocht. Heel anders dan de stranden die wij gewend zijn met soms heel gevaarlijke golven. Maar op en betrekkelijk veilig stukje strand hebben we kunnen genieten van de kinderen en veel plezier gehad. Echt een topdag waar we nog genoeg over na zullen praten.

Als ik dit allemaal zo schrijf denk ik wat hebben we veel gezien en gedaan. We hebben een paar Amerikanen gesproken en die zeiden dat wij in 3 weken meer gezien hebben dan zij in hun hele leven. Dat dit allemaal kon is te danken aan de enorm goede voorbereiding van deze reis door Inge en Dennis. Veel afwisseling, goed uitgestippelde routes en een reisleidster die over bijna alles de details kan vertellen. Echt fantastisch!!! We houden er prachtige herinneringen aan over en kunnen reisbureau Van der Wulp aan iedereen aanbevelen 😊