Vrijdag en zaterdag

25 mei 2019 Uit Door Inge

Vrijdagochtend moesten we helaas vertrekken uit ons leuke hotel in Bretagne. Maar we gingen onderweg naar Bordeaux en dat is een aardig eindje dus vertrokken we op tijd. We reden door Lorient en ik wist dat daar een grote U-boot basis is gebouwd door de Duitse bezetters. Dat wilde we wel zien en dus zijn we erheen gereden en kochten we een kaartje voor het museum en een bezoek aan een onderzeeër. Van buiten zag het er erg imposant uit. Want de muren zijn 1.5 meter dik en het plafond wel 3,5 meter dik en er was ruimte voor 4 duikboten.

Binnen bezoeken we de tentoonstelling en een duikboot. Alles, maar dan ook echt alles gaat over de Franse marine en hun duikboten die na 1945 in Lorient zijn gemaakt en onderhouden. In 1996 heeft de marine de basis verlaten. Die geschiedenis laten ze zien. Best interessant om te lezen en te zien, daar niet van, maar wij hadden verwacht dat we wel de gehele geschiedenis van het gebouw zouden zien. Maar daar wordt geheel aan voorbij gegaan. Wij weten alles over de franse duikboten en de marine en dat was best leuk om te zien. Maar wij gingen er beide toch wat ontgoocheld uit vandaan. Hoe kun je nou dat hele deel van deze geschiedenis weglaten. Natuurlijk gebruik je de gebouwen na de oorlog zelf. Dat deden wij in Nederland ook. Maar er vervolgens over zwijgen is in onze ogen onterecht. Wil je dus meer weten over Lorient. Dan kun je beter dit verhaal lezen. Geen aanrader om te bezoeken wat ons betreft. Tenzij je een duikboot van de Franse marine wilt bezoeken. Dan wel.

Vervolgens zijn we doorgereden naar Bordeaux. We hadden daar een heel mooi hotel met een hele fancy kamer. En er was zowaar een restaurant in het hotel. Dus hebben we gezellig daar gegeten (en gedronken) vandaar dat ik geen logje meer heb gemaakt.

Vandaag, zaterdag, zijn we naar vogelpark Le Teich gereden. Dat is een park in een delta geheel ontwikkeld voor vogels met heel veel kijkhutten en informatie. Ooit was ik daar al eens geweest maar toen waren we er kort voor sluiting en konden we de wandeling (die langer was dan ik eerst dacht) niet meer maken. Nu zijn we er speciaal voor heen gereden. We willen een toegangskaartje kopen maar voor ons staat een heel gezelschap dames, bont gekleed. Ik kijk wat bedenkelijk want die wil ik echt niet voor mij in een wandeling door een vogelpark met wilde vogels. Dan zie ik niets. Zij kakelen vrolijk verder en ik besluit bijna om gewoon maar weer weg te gaan. Maar wij worden doorgestuurd naar een andere kassa en de dames wordt verzocht om ergens anders heen te gaan met hun vrijgezellen party. Gelukkig maar….

We wandelen het park in en uiteindelijk doen we over de wandeling van 6 km ruim 3 uur. Zoveel is er te zien. Ik fotografeer in sommige hutten Steltkluten die soms zo dichtbij zitten dat ik niet meer scherp kan stellen. Het is echt een prachtig onderhouden park met zeer veel mogelijkheden tot broeden en eten voor de vogels. Het was die 9 euro entree meer dan waard. (foto’s van de vogels volgen nog)

Daarna rijden we door naar ons huisje in de Dordogne. Het is een kleine maar hele schone gite met een eigen zwembadje. Erg leuk en rustig en met een ijsvogel in de buurt want die scheurde 2x door onze tuin heen. Morgen maar eens bij de rivier kijken die hier aan de overkant van de weg loopt. Maar verder doen we morgen niets. Zitten, zwemmen, boekje lezen en een wijntje drinken. Dat is even omschakelen na de afgelopen week maar het gaat vast lukken.