Eiland-hoppen

11 september 2022 3 By Inge

Vanmorgen zijn we opnieuw vroeg op gestaan. Want we moesten om 9 uur helemaal op de top van Manhattan zijn voor een boottocht naar Het Vrijheidsbeeld en Ellis eiland. We gaan op tijd het hotel uit en eten wat bij de Starbucks. Daarna roepen we een taxi aan en stappen we in want het was te ver om te lopen. We stappen in en met gevaar voor eigen leven racen we door de straten van NYC. Uiteraard gaat dat gepaard met getoeter en rechts en links inhalen. Ik ben niet snel onder de indruk maar als we uit de taxi stappen bij het Battery park moet ik even op adem komen. We lopen daarom even een rustig rondje door Battery park en bekijken de vele vogels die deze ochtend iets rustiger wakker worden dan ik tot dat toe gedaan heb. Daarna lopen we naar de boot en gaan door de veiligheidscontrole. We varen eerst naar het eiland waarop het vrijheidsbeeld staat. De boot is vol om 9u en we komen even later aan op het eiland.

We lopen het eiland rond maar bezoeken niet het beeld zelf. Daar waren geen kaarten meer voor en in onze opinie kun je het beeld ook beter zien als je er niet bovenop staat. Daarna nemen we vrij snel de boot door naar Ellis eiland. Iets waar ik erg naar uitkeek om te gaan bekijken en omdat we zo vroeg zijn zijn we de meeste mensen voor en is het nog erg rustig in het gebouw en bij de tentoonstellingen.

Ellis Island is een eiland in de Haven van New York en New Jersey dat eind 19e en begin 20e eeuw dienstdeed als grenspost voor nieuw aankomende immigranten die zich in de Verenigde Staten wilden vestigen. Iedereen moest door Ellis eiland voordat ze zich verder mochten vestigen in de Verenigde Staten. Het eiland is in de jaren 80 opnieuw gerestaureerd en er zijn vele tentoonstellingen ingericht die over het eiland gaan. Het is heel interessant om allemaal te zien. Vooral de grote hal waar we, omdat wij zo vroeg waren, helemaal alleen zijn. Indrukwekkend.

We blijven een tijdje op het eiland. Lopen alle opengestelde ruimtes af en zitten ook een tijdje buiten in de zon. Ik maak nog wat foto’s voordat we de boot terug nemen naar Manhattan.

We stappen net na de middag van de boot en in Lower Manhattan en pakken 2 stoelen in de schaduw in het Battery park. De vogeltjes zijn er nog steeds en ik maak wat foto’s met mijn telelens. Deze kunnen nog niet op de blog want ik moet ze nog bewerken. Daarna lopen de we stad door naar de Brooklyn bridge. Daar treffen we werkelijk een gekkenhuis aan. Zoveel mensen die samen met ons, in ruim 32 graden warmte, de brug over lopen en de meest gekke dingen uithalen om een instagram waardige foto te maken. Dat laatste slaan wij over en na de helft lopen we weer terug. Verkeerde keuze op zaterdagmiddag.

Daarna stappen we in de metro. De hitte van de stad is ons even genoeg en we willen terug naar het hotel. De metro is gekoeld (dat is een verrassing) en redelijk vol. Maar hij is wel veel sneller dan 1,5 uur terug lopen in deze hitte.

Rond 18:30u gaan we het hotel weer uit en lopen we naar Times Square. Het is donker en dan zijn de billboards goed te zien. We kijken onze ogen uit. We belanden bij Appelbee’s om wat te eten en nemen een cocktail en eten lekker bij het raam terwijl de gekte van de stad langs ons heen trekt. Na het eten lopen we terug naar het hotel. Opnieuw bekaf van alle kilometers lopen van vandaag. Morgen staat er “niets” op het programma. Het weer gaat niet zo mooi worden en natuurlijk is de herdenking van 11 september in de stad. We kijken wel wat we gaan doen.